Ketua perisik Kanada beri amaran bahaya guna TikTok

外网TK资讯4个月前发布 Ming
184 0 0
Ketua perisik Kanada beri amaran bahaya guna TikTok

Foto fail REUTERS

TRENTON, Kanada: Ketua perisikan Kanada menggesa orang ramai tidak menggunakan TikTok dengan alasan platform media sosial itu didakwa menjadi saluran maklumat kepada kerajaan China, menurut laporan media semalam.

“Jawapan saya sebagai pengarah ialah terdapat strategi yang sangat jelas di pihak kerajaan China untuk memperoleh maklumat peribadi daripada sesiapa sahaja di seluruh dunia,” kata Ketua Keselamatan Perisikan Keselamatan Kanada (CSIS), David Vigneault kepada CBC News .

“Sebagai individu, saya akan mengatakan bahawa saya sama sekali tidak akan mengesyorkan seseorang mempunyai TikTok,” katanya.

Kenyataan itu dikeluarkan ketika wawancara CBC yang akan disiarkan hari ini. Laporan tahunan CSIS yang didedahkan kepada umum minggu lalu mengandungi isyarat jelas mengenai keteguhan kerajaan China memahami maklumat di seluruh dunia.

“Kebanyakan orang boleh berkata, ‘Mengapa menjadi masalah besar bagi seorang remaja sekarang untuk mempunyai data mereka (di TikTok)?’ Dalam masa lima tahun, dalam 10 tahun, remaja itu akan menjadi dewasa dan akan terlibat dalam pelbagai aktiviti di seluruh dunia.

“Sekiranya anda, atas sebab apa pun, berada di bahagian silang (China), mereka akan mempunyai banyak maklumat mengenai anda,” katanya.

Ketua perisik itu berkata Presiden China Xi Jinping telah menggubal undang-undang yang mengawal maklumat dan memerlukan rakyat China tidak kira di mana mereka tinggal di seluruh dunia untuk membantu pengumpulan risikan China.

“Mereka menggunakan analitik data besar, mereka mempunyai ladang komputer yang menakjubkan yang memecah data, mereka membangunkan kecerdasan buatan… berdasarkan data ini.

“Matlamat utama adalah sentiasa untuk melindungi kepentingan Parti Komunis China. Jadi daripada sudut pandangan itu, dalam banyak cara, ini adalah ancaman kepada cara hidup kita,” katanya.

Vigneault bukan satu-satunya individu yang prihatin mengenai risiko penggunaan TikTok.

Kerajaan AS baru-baru ini memberi syarikat induk TikTok Byte Dance setahun untuk menjual platform media sosial atau berdepan larangan.

文章来源:Berita Harian每日新闻

TKFFF公众号

扫码关注领【TK运营地图】

Ketua perisik Kanada beri amaran bahaya guna TikTok

TKFFF合作,请扫码联系!

Ketua perisik Kanada beri amaran bahaya guna TikTok
© 版权声明

相关文章

暂无评论

您必须登录才能参与评论!
立即登录
暂无评论...